אודות ספר הזיכרון “קרסנוברוד”

קרסנוברוד-ספר זיכרון

בעריכת מרדכי קרושניץ.

קרסנוברוד ספר זכרון

קרסנוברוד ספר זכרון

בדחילו ורחימו וברטט של יראת כבוד אנו מוסרים בזה את ספר הזיכרון לקדושי עיירתנו קרסנוברוד ,בידי כל אלה הקשורים באלפי נימים,שלנצח לא ינתקו,לקרסנוברוד שהייתה פעם ,ולעדתה הקדושה. נגשנו לכתיבת הספר הזה באמצעים כספיים צנועים למדי.לעומת זאת רבה הייתה העבודה. נסינו כאן בשפה פשוטה למסור ולתאר את חיי אבותינו בעיירה.

באהבה ותוך דרך ארץ השתדלנו למסור את הידוע לנו ואת שאבותינו סיפרו לנו על אבותיהם הם. ובסך הכל מקיפה היריעה דורות מספר לפנינו עד הים האחרון לקיום היישוב בעיירתנו. השתדלנו כמיטב יכולתנו לאסוף כל זיכרון,כל סיפור כל אגדה ולהנציחם בספר המובא בזה לפניכם.

במיוחד השתדלנו לאסוף את כל העדויות וכל חומר שהוצע לנו,על כל התקופה האיומה של שלטון היטלר ימ”ש- תקופת החורבן וההשמדה. כי ברור לנו באיזו מידה חשוב להנציח תקופה זו ולספר עליה את האמת לאמיתה ,עד כמה שלא תהא איומה ומזעזעת, על סבלות עמנו בתקופה זו.

אנו מאמינים שבכך אנו מקיימים חובה כפולה שהננו חייבים לקדושינו,לנצח לא ניתן לעולם כולו לשכוח את שעוללו לנו,ולעולם לא נשכח גם אנו את “מה שעשה לנו עמלק…”

ספר זה מוצא במקביל בשתי שפות הקרובות לנו כעם. החלק העברי נכתב למען הדור הצעיר שחונך בשפה זו. יקרא את הכתוב בזה וילמד את חיי אבותיו במקום חיותם בגולה ויינק מחייהם הכשרים חבה למסורת ,אמונה ומוסר. החלק באידיש מכוון לכל אלה שינקו את חלב אמם בשפה זו וזו הייתה שפתם בשהותם בגולה, יקראו את הכתוב ובעיניים מעורפלות בדמע וזיכרונות יחזרו בדמיונם לימי הילדות והבחרות, אל רחובות העיירה ושביליה.בודאי יתקלו בזיכרונם בפנים מוכרות של קרובים יקרים ובלתי נשכחים. ובנשוב עליהם רוח המסירות ולהט האהבה שזכו להם מכל אלה העולים בזיכרונם, רק אז ירגישו את גודל האסון שקרה לעמנו בכלל ולכל אחד מאתנו בפרט.אנו מקווים ומאמינים שהספר הזה כמו שהוא, יתקבל ברצון ובחרדת קודש כמזכרת יקרה לכל זה שהיה ואיננו עוד.

וכשם שאבותינו נהגו לרשום את ה”יארצייטין” על שערי הספרים הקדושים ישמש ספר זה כולו, כמזכרת ליום השנה למות קדושי עיירתנו.ואם אמנם תהיה כזאת וכל אחד מהקוראים ידפדף לעתים מזומנות בספר הזה ויתייחד עם זכרם של הקדושים, או אז נדע שמלאנו חובה קדושה כלפי כל אלה שנתנו את נפשותיהם על קדוש השם והעם.

היכן אפשר לעיין בספר “קרסנוברוד” ?

קודם שאפרט את המוסדות בהם ניתן למצוא את הספר ולעיין בו, אקדים סיפור אישי מעניין. בקיץ 1997 פנה אלי מר אהרון יניר וספר לי שמר מרדכי קרושניץ קבל פניה ממוזיאון השואה בוושינגטון שביקשו להשיג להם את ספר הזיכרון של קרסנוברוד. היה ברור לי שאיש מיוצאי העיירה לא ירצה לתרום את הספר שברשותו. כיוון שמר גליקמן ז”ל היה מחברי אירגון יוצאי קרסנוברוד הנחתי שאצל ילדיו מצוי ספר נוסף שאותו יהיו מעוניינים לתרום למטרה נעלה זו. לאחר שפניתי לבתו, חנה סקוטלסקי מבת ים, מייד נעניתי בחיוב. ורק בקשה אחת הייתה לה שעל גב הספר תופיע הקדשה לזכר הוריה-אברהם ואסתר(קם) גליקמן ז”ל. בקשה זו התמלאה. כדי להעביר את הספר ליעדו יצרתי קשר עם מר קרושניץ שסיפר שישנה חוקרת במוזיאון השואה בוושינגטון ושמה יפה אליך והיא שפנתה אליו ובקשה את הספר עבור המוזיאון. נסעתי לנהרייה למקום מגוריו של מר קרושניץ והבאתי לו את הספר שקבלתי קודם מחנה בתו של גליקמן. בנו של קרושניץ המתגורר בארה”ב ומבקר מדי פעם בארץ העביר את הספר לגב’ יפה אליך שערכה באותה שנה סיור בליטא ובבילורסיה וגם השתתפה בוילנה בחגיגות לציון 200 שנה להסתלקותו של הגאון מוילנה.

את הספר ניתן למצוא במוזיאון השואה בוושינגטון.

United States Holocoust Memorial Museum /Library . כתובת האתר: http://www.ushmm.org

Ḳrasnobrod : sefer zikaron / ba-ʻarikhat Mordekhai Ḳroshnits.

Title:

Ḳrasnobrod : sefer zikaron / ba-ʻarikhat Mordekhai Ḳroshnits.

Publisher:

[Tel-Aviv] : Irgun yotsʾe Ḳrasnobrod be-Yiśraʾel, 1956.

Extent:

526 p. : ill. ; 24 cm.

Location:

Rare Memorial Books

Location Note:

Shelved by town name: Krasnobrod. Ask at Reference Desk for assistance.

          Electronic version from the New York Public Library

את הספר ניתן למצוא גם ב”יד ושם” בירושלים. לאחר שהעברתי למוזיאון במאי 2001 ,את העותק שצולם על ידי קבלתי מכתב תודה בזה הלשון: “לגב’ פרל הנכבדה, רוב תודות על שהואלת להעניק ל”יד ושם” צילום של ספר חשוב ונדיר זה,אשר לצערנו נגנב בזמנו מאספנו: “קרסנוברוד -ספר זכרון”. אנו מודים לך על כך מאד. ספר זה מהווה תרומה רבת ערך לאוספנו ובטוחים כי ציבור הקוראים ימצא בו עניין. בכבוד רב, רחל כהן, עוזרת למנהל הספרייה.” צילום זה של הספר הקדשנו אמי חנה ז”ל שנפטרה בז’ בשבט תשס”ו,ויבדל לחיים ארוכים אחי שלום ואנוכי לזכרו של אבינו היקר חיים לייב שורצברג ז”ל יליד זמושץ שנפטר בד’ ניסן תשמ”ח,ולזכר אביו שלום ששירת בצבא הפולני ונהרג במלחמת העולם הראשונה ב-1914 מוות טרגי, לזכר אמו טובה שמתה ב-1916 מרעב וצער,ולזכר אחיותיו:חנה-שרה, זלדה ומרים שנפטרו בדמי ימיהן.

את הספר ניתן למצוא גם “בבית התפוצות” ע”ש נחום גולדמן. לאחר שהעברתי במאי 2001 עותק שצולם על ידי קבלתי את מכתב התודה הבא: “לכבוד שרה פרל (שורצברג), א.ג.נ, אנו מאשרים את קבלת הספר: קרסנוברוד ספר זכרון בעריכת מרדכי קרושניץ(צילום הספר) שהואלת לשלוח אל ספריית המחקר של בית התפוצות .הספר יקוטלג ויישמר בספרייה, ואנו מודים לך מאוד על התרומה,שתסייע לעובדי בית התפוצות בהעמקת הידע על קהילות ישראל בעולם. בברכה ,נחמה סחר,הספרייה. bhrsrch@post.tau.ac.il טל’ 03-6462090 . עותק זה של הספר הקדשנו אנוכי והמשפחה המורחבת לזכר דודתי רבקה הורן(אלבאום) ובעלה אהרון שייע, רחל פרל(אלבאום) ובעלה משה,דודי שייע אלבאום ואשתו צילה, ובני המשפחה שנספו בשואה, סבי יונה אלבאום וסבתי טובה, דודתי ליבה וחיה אלבאום.

קבלה על מסירת צילום ספר הזיכרון של קרסנוברוד לבית התפוצות על שם נחום גולדמן

קבלה על מסירת ספר הזיכרון של קרסנוברוד 001

מכתב תודה על מסירת צילום של ספר הזיכרון של קרסנוברוד ל”יד ושם
מכתב תודה מיד ושם על מסירת צילום של ספר הזיכרון של קרסנוברוד 001

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *