התכתבויות עם חברי הארגון

מכתבה של פרל שרה פעילת הארגון לחבר אריה קרמר מתאריך 18.03.01

לאריה שלום רב!
הצטערתי מאוד לשמוע על מה שקרה .אני באמת התפלאתי שבאזכרה האחרונה לקדושי קרסנוברוד לא הייתם . רציתי להאמין שמסיבה כלשהי נבצר מכם להגיע, ולאו דווקא מסיבות של בריאות. אני הכרתי את אמך ז”ל,אישה שקטה ולבבית מאוד.הבחנתי גם ביחסך אליה,יחס של אהבה וכבוד, יחס של דאגה והערצה.אומרים ,כמו שאין זהב ישן כך גם אין אימא זקנה.
כאשר אני כותבת לך שורות אלה לבי נצבט על שלא נראה אותה יותר באזכרות הבאות.
כשקראתי את מכתבך חשתי עד כמה האימא שלכם תחסר לכם.חבל מאוד שלא הכרתי טוב יותר אישה מופלאה זו.הנחמה היא שזכתה בחייה לנחת ממשפחתה שעטפוה באהבה ובהכרת תודה על מעשיה הטובים.
אני צריכה לדעת את שמות ההורים של אמך ז”ל ואת התאריך העברי של פטירתה כדי שאפשר יהיה לרשום זאת על הקלף של אנשי קרסנוברוד שהלכו לעולמם,וביום האזכרה לקדושי קרסנוברוד תדליק נר נשמה לזכרה של אמך ז”ל.
מובן מאליו שאמשיך אתך את הקשר ,לרגע לא חשבתי אחרת . שלא תדע יותר מצער. מאוד הייתי רוצה שגם הדור הצעיר ייקח חלק באזכרות למען ההמשכיות. אגב, אני הקמתי את האתר של יוצאי קרסנוברוד באינטרנט. כתובת האתר הוא: http://krasnobrod.org.il .
אני מקווה שתוכל לראות את האתר .אגב, יש באתר התייחסות בקשר לרכוש היהודי בפולין והבנקים השוויצריים.על כך גם דברתי באזכרה האחרונה.
אני מקווה שתמסור לי את הפרטים שבקשתי . שוב אני מאחלת לך כל טוב ושלא תדע יותר מצער.

שלום רב

שרה פרל

טל’ 03-6412583

 

מכתב תנחומים למשפחת החזן נתן 6.11.06

למשפחת הרבסט היקרה!

בצער רב שמעתי את הידיעה על מות יקירכם החזן נתן. אני כיושבת ראש ארגון יוצאי קרסנוברוד מוסרת את תנחומי למשפחה בשם חברי הארגון, שלא תדעו עוד צער. המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים ולא תוסיפו לדאבה עוד.
ברשותכם אני מביאה את דברי ההספד שנשאתי לזכרו של החזן נתן בטקס האזכרה השנתית לקדושי עירנו שהתקיים ביום שני ט”ו בחשוון תשס”ז.
” את החזן נתן הכרתי הכרות אישית לפני 11 שנים כשקבלתי על עצמי לערוך את האזכרות לקדושי עירנו מידי אברהם גליקמן ז”ל. הוא היה החזן שלנו מימים ימימה והכיר לא מעט אנשים מאנשי עירנו.
התרשמתי מקולו הגבוה, החזק והצלול. נתן התפלל בכישרון רב לעילוי נשמותיהם של הנפטרים והקדושים. ועד היום מהדהדות באזני המילים שלו מתפילת “אל מלא רחמים”כשנתן זעק בקולו האדיר את המילים : “לנשמות קדושי קרסנוברוד” באותם רגעים נאדרי הכוח הייתי בטוחה שהתפילה קורעת את הרקיע ואף מגיעה מקצה העולם ועד קצהו. גם הפסוקים “אלוהים על דמי לך אל תחרש ואל תשקוט אל.כי הנה אויבך יהמיון ומשנאך נשאו ראש” מספר תהילים פרק פ”ג ,הרעידו את לבותיהם של השומעים. לפני כשלוש שנים חלה ,ולא הגיעה לאזכרה. אך לאחר מכן התאושש וערך שוב את התפילה אם כי לא באותה עצמה. כמוהו קיוויתי גם אני, שינצח את המחלה ובשנה שעברה אף הבנתי מדברו שעברה עליו תקופה קשה ועכשיו כל זה מאחוריו.לצערי, הגורל רצה אחרת והשנה נלקח מאתנו כשהו רק בן 56 שנה. יהי זכרו ברוך!”.

שרה פרל
יו”ר ארגון יוצאי קרסנוברוד
רח’ טורטשינר 6 רמת אביב
תל-אביב 69973
טל’ 03-6412583 .

 

המכתבים של אורי פרל ליו”ר האירגון פרל שרה 08.03.2011

שרה שלום!

שמי אורי פרל מזכרון יעקב ואני מכין את עץ המשפחה .אנחנו משפחה של כהנים וסבי סומך פרל גדל בזמושץ’ שבפולין. האם למשפחתך יש קשר למשפחת פרל שבזמושץ’. אשמח לשמוע ממך.

בברכה אורי פרל
050-6241757

שרה שלום! מרץ 2011

תודה רבה על כל המידע . חיה פרל מפתח תקוה היא אכן משפחה. אבי אהרון ,הוא בן דוד שני של חיה. גיליתי זאת רק בשבועות האחרונים. סימן ההיכר לקשר המשפחתי הוא שכל הפרל הכהנים הם משפחה. האם שמואל בעלך אכן כהן? נתת לי המון אפשרויות להמשך החיפושים. אעשה זאת בימים הקרובים . (עם ישראל שיק יצא לי לדבר בעבר ולא הצלחתי לבתקדם אתו בנושא ).
המון תודה.
אורי פרל.

מכתבו של ד”ר ג’פרי וולף אוגוסט 2010

היום,ממש במקרה ,נתקלתי באתר קרסנוברוד בניהולך. אתר מרשים במיוחד.חמי ז”ל היה ר’ יעקב אריה בן אברהם בערגשטיין ז”ל (נפ’ ב.ניסן תשנ”א). האם את מכירה את המשפחה ? (נדמה לי שבשנתיים האחרונות לחייו היה ראש אירגון יוצאי קרסנוברוד בניו יורק).אני בטוח שאשתי וילדי היו מאוד רוצים לשמוע עליו,על אחיו(ייבלחט”וא) ראובן (ריבאל’ה) ועל החיים לפני המלחמה.אנו גרים באפרת, שבגוש עציון.

תודה,

ג’פרי וולף.

מכתב ליונה גרינבוים מיו”ר אירגון יוצאי קרסנוברוד פרל שרה אוקטובר 2009

שלום יונה!

מה שלומך? כפי שהבטחתי אני מספרת על מה שהיה באזכרה של קדושי עיירתנו. אמנם היה יום יפה אבל ההשתתפות הייתה נמוכה יותר מאשר בפעמים הקודמות.הרבה הבטיחו להגיע ולא באו,חבל.הגיעו מירום מינה ובעלה,הרמן רחל הנינה של הרב נחום פייגנבוים רבה של קרסנוברוד עד 1917 ,פרידה נאור,ברנר דוד מחולון,יצחק בורג,קרמר אריה עם בנו,שמעון אונציג, אריה אלבוים מירושלים שעשה מאמץ גדול והגיע באוטובוסים,הגיע גם אחי שלום ודודי אריה. הפעם בעלי לא בא אך הגיע בני עומר.אגב, הרמן רחל הביאה מסמך כתוב על נייר רשמי של הרב פייגנבוים,הדבר רגש אותי מאוד. בהזדמנות אסרוק את המסמך ואכניס אותו לאתר של קרסנוברוד.המסמך הונפק על ידי הרב לפני עשרות שנים. ספרתי גם על עלון על קרסנוברוד שפורסם בשפה הצרפתית על ידי משרד התיירות הפולני שאותו קבלתי בהשאלה על ידי החברה מינה מירום שבקרה לפני מספר שנים בפולין.החזן מר שלמה הכט ערך את הטקס הדתי והדהים אותי שוב בקולו הערב. טוב, זה פחות או יותר מה שהיה. מקווה שבשנה הבאה בעזרת השם תוכל להגיע . כל טוב לך ולבני ביתך.

שרה פרל.

מכתבים של רחל צברי-לוי הבת של לפלר סנדר שנת 2010

שמי רחל ואני ביתו של לפלר סנדר בן נחום.אודה אם יצרו עימי קשר כדי שאוכל להתעדכן בכל הקורה בנושא קרסנוברוד. כמו כן,אשמח לקבל מידע כיצד והיכן ניתן להשיג את ספר הזיכרון.
בתודה ,צברי -לוי רחל.

לשרה שלום

הגעתי אליך דרך אתר קרסנוברוד באינטרנט.ביום עצמאות האחרון היה לי סיפור מדהים.פגשתי אדם בשם אריה אלבאום שעלה לארץ לאחרונה מגרמניה. בשיחה שיגרתית הגענו לזה שהוא מקרסנוברוד, ומכיר את אבי ואת הוריו. הייתי מופתעת ומאד התרגשתי. מזה שנים רבות לא פגשתי אף אחד שמכיר את העיירה, וכפי שאני מבינה היא די שכוחת אל ונמצאת אי שם בקצה פולין ליד אוקראינה. בטיול שורשים שעשיתי עם ביתי כשהייתה בתיכון לקחו אותנו לשם, וראינו כמה היא קטנה ורחוקה.לאחר המפגש עם אריה החלטתי סתם כך להקיש באינטרנט את השם קרסנוברוד ולהפתעתי גיליתי כי יש אתר.אהרון ומשה לפלר הם בניו התאומים של סנדר לפלר מרמת חן, שהוא בן דוד של אבא שלי שגם שמו סנדר לפלר. פסיה היא אישתו של אהרון.להורים של אבא שלי קראו נחום ואלקה. הרבה פרטים על משפחתו איני יודעת מכיוון שהוא לא היה דברן גדול בכל נושא השואה, רק פה ושם סיפר פרטים מעטים. בילדותי אבא היה בקשר עם הרבה בני עיר שלגביי תפקדו כמו דודים, ואברהם גליקמן היה אחד מהם. במשך השנים הקשרים נותקו וכעת אין לי מידע על אף אחד מהם, ומה קורה עם הדורות הבאים.אשמח מאד להיות בקשר ולהגיע לימיי הזיכרון.

שרה שלום 03.08.2011

נסעתי לפולין יחד עם ביתי כשהייתה בתיכון. כמובן שעשינו את כל הביקורים הרגילים שעושים לבני הנוער. אושוויץ מיידנק וכו’. בוקר אחד יצאנו לדרך ולאחר נסיעה ממושכת שאלתי את המדריך לאן נוסעים. והוא ענה בשלוות נפש, לקרסנוברוד. מסתבר שהוא זכר שסיפרתי לו כי אבי משם והוא החליט לקחת אותי יחד עם כל האוטובוס. הייתי מופתעת ומאד התרגשתי. המדריכה הסבירה כי קרסנוברוד שימשה כעיירת קייט, והיו מגיעים אליה לנופש. הנסיעה הייתה ארוכה וארכה מספר שעות. כשהיגענו ירדנו אני, בתי, המדרך שלנו, המדריכה הפולניה, אחת המורות, ומספר תלמידים לחפש את הרחוב שבו גר אבי. הייתה לי הכתובת שהוא עוד הספיק לתת לי לפני שנפטר. אבא תמיד היה אומר שהוא לעולם לא יחזור לשם, אך אם אני אוכל לנסוע הוא ישמח מאד.נעזרנו במדריכה הפולניה שבררה איך מגיעים לכתובת. מסתבר שבדיוק באותו הזמן עשו שיפוץ והחליפו את אבני המרצפת ברחוב. שאר הרחובות נשארו עלובים כפי שהיו כל השנים. כל העיירה מאד קטנה ואין מה לראות בה, רק הנוף מאד יפה, הכל מיוער.הגענו לכתובת שהייתה לי ומיד יצאה הפולניה והכריזה בחדות כי הבית שלה והיא קיבלה אותו מהמדינה. היא כנראה חשבה שבאים לקחת לה את הרכוש. מלפנים היה בית חדש יחסית, אך מאחור הכל נשאר כפי שאבא היה מספר. צילמתי את בתי בחצר הבית, מרוב התרגשות שכחתי לבקש שיצלמו גם אותי שם בחצר. ועד היום אני מצרה על כך.תאריך הפטירה של אבא י”ג אלול תשנ”ו. ואשמח מאד להדליק נר באזכרה השנתית.אני עדיין לא יודעת כיצד את קשורה לקרסנוברוד? בילדות היו לאבא קשרים עם הרבה בני עיר והכרתי כמעט את כולם. יתכן שגם פגשתי את משפחתך, אשמח לשמוע פרטים.לגבי אריה, אשמח לתת לך את הטלפון שלו, אך קודם לכך אקבל את הסכמתו.אני מבינה שביתו של אברהם גליקמן גרה בבת ים שזה ממש קרוב אלי אך לא נעים לנחות עליה כך פתאום. כדאי אולי לברר אם ברצונה בקשר.לגבי הספר. אני מוכנה לברר עלויות ולבדוק אם כדאי. שמחה על הקשר ומוכנה לעזור במידת הצורך. רחל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *